Όλοι ανεξαιρέτως έχουμε ακούσει για τα οφέλη στην υγεία μας από την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.

Η σημαντική θέση που κατέχουν στην διατροφή φαίνεται και από το πιάτο της καλής διατροφής το οποίο έχει πλέον αντικαταστήσει τις γνωστές σε όλους μας διατροφικές πυραμίδες. Το πιάτο χωρίζεται σε τμήματα έτσι ώστε να είναι πιο εύκολο να αντιλαμβανόμαστε ποια είναι η ισορροπία των διαφόρων τροφών στη διατροφή μας, η ποικιλία που επιδιώκουμε αλλά και το μέτρο στην ποσότητα έτσι ώστε να προσλαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τον οργανισμό χωρίς να επιβαρυνόμαστε επιπλέον θερμίδες.

Κατά προσέγγιση επιδιώκουμε να έχουμε στη διατροφή μας  όπως φαίνεται και στο πιάτο της διατροφής  ένα τρίτο αμυλούχα τρόφιμα (ψωμί, μακαρόνια, ρύζι κατά προτίμηση ολικής άλεσης, πατάτες κτλ), ένα τρίτο λαχανικά και φρούτα, και το υπόλοιπο ένα τρίτο διαχωρίζεται στα πρωτεϊνούχα τρόφιμα (κρέας, ψάρι, αυγά, όσπρια), στο γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα και στα γλυκά. Πολλές φορές οι γονείς δεν έχουν το χρόνο να μετρούν ή να υπολογίζουν τα τρόφιμα που καταναλώνουν τα παιδιά τους κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Με τη μέθοδο του πιάτου της διατροφής μπορούμε πολύ απλοποιημένα και εύκολα να έχουμε μία εικόνα το πώς πρέπει να είναι το πιάτο του παιδιού μας και αυτό να το μεταφέρουμε και γενικότερα στην ημέρα του χωρίς να χρειάζεται να αγωνιούμε για το πόσα γραμμάρια κρέας ή πατάτα τρώει. Αυτή η μέθοδος μπορεί να μας βοηθήσει και σε προσπάθειες απώλειας βάρους και γενικότερα για την εφαρμογή της ισορροπημένης διατροφής για βέλτιστη ανάπτυξη και απόδοση αλλά και για να αποκτήσουν τα παιδιά σημαντικές διατροφικές συνήθειες.

Ο στόχος είναι να μπορέσουμε να πετύχουμε την ισορροπία αυτή καθημερινά αλλά όχι σε κάθε γεύμα. Ακόμη πιο πρακτικό μπορεί να είναι το να προσπαθούμε να το εφαρμόζουμε επιτυγχάνοντας αυτή την ισορροπία στη διάρκεια μιας εβδομάδας. Αυτό σημαίνει ότι εάν μια μέρα δεν μπορέσουμε να φάμε φρούτα μπορούμε να αναπληρώσουμε τις υπόλοιπες μέρες και πάλι να πετύχουμε την ισορροπία που θέλουμε. Από την άλλη εάν μια μέρα φάμε περισσότερα γλυκά από την αναλογία που μας δίνει το πιάτο τότε μπορούμε να προσέξουμε τις υπόλοιπες μέρες έτσι ώστε και πάλι στο τέλος της εβδομάδας να πετύχουμε την ισορροπία του διατροφικού πιάτου.

Οι φυσικοί χυμοί φρούτων αποτελούν μία εύγευστη και ευχάριστη επιλογή, αποδεκτή από όλες τις ηλικίες και μπορούν να αποτελούν μέρος της καθημερινής μας διατροφής, συνεισφέροντας στην πρόσληψη των πολύτιμων πέντε μερίδων φρούτων και λαχανικών. Για να μπορέσει βέβαια, ένας χυμός να ονομαστεί φυσικός χυμός φρούτου πρέπει να αποτελείται από 100% χυμό φρούτου. Οποιοδήποτε ρόφημα το οποίο δεν αποτελείται από 100% χυμό φρούτου τότε δεν είναι φυσικός χυμός αλλά φρουτοποτό και αυτά περιέχουν από 10 μέχρι 99% χυμό φρούτου όπως επίσης και κάποια άλλα συστατικά όπως γλυκαντικά.

Το κάθε είδος χυμού έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που επιδρούν θετικά στην υγεία. Ο χυμός πορτοκαλιού είναι ο πιο δημοφιλής χυμός και είναι πλούσιος σε βιταμίνες όπως βιταμίνη C – μειώνει τον κίνδυνο για καρδιοπάθεια και καρκίνο, φυλλικό οξύ καθώς και άλλα θρεπτικά συστατικά όπως μαγνήσιο ενώ βοηθά και στην απορρόφηση του σιδήρου, λόγω της βιταμίνης C που περιέχει, και επομένως συμβάλει στην καταπολέμηση της αναιμίας. Έτσι, ένα ποτήρι χυμός πορτοκάλι πριν ή κατά τη διάρκεια ενός γεύματος που περιέχει σίδηρο βοηθά στο ν’ απορροφηθεί καλύτερα.

Επιπλέον, οι υδατάνθρακες οι οποίοι αποτελούν το βασικό θρεπτικό συστατικό των χυμών αλλά και γενικά των αμυλούχων τροφίμων όπως είναι τα μακαρόνια, αποτελούν το βασικό «καύσιμο» του οργανισμού. Αυτό σημαίνει ότι του προσφέρουν την άμεσα διαθέσιμη ενέργεια που χρειάζεται για να επιτελέσει όλες τις λειτουργίες του όπως για παράδειγμα η λειτουργία του εγκεφάλου για την οποία χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο η γλυκόζη – η πιο απλή μορφή υδατάνθρακα -. Όπως για το αυτοκίνητο απαιτείται βενζίνη για να μπορέσει να κινηθεί έτσι και ο οργανισμός για καύσιμο χρησιμοποιεί τους υδατάνθρακες.

 

Έτσι, ο χυμός φρούτου αλλά και γενικότερα τρόφιμα τα οποία περιέχουν υδατάνθρακες (μακαρόνια, ψωμί κ.α.) αποτελούν πολύ καλή επιλογή για μαθητές ακόμη περισσότερο γι’ αυτούς οι οποίοι ασχολούνται με κάποιο άθλημα και είναι έντονα δραστήριοι. Οι υδατάνθρακες βοηθούν στην αναπλήρωση των αποθεμάτων ενέργειας του οργανισμού τα οποία εξαντλήθηκαν κατά τη διάρκεια της άσκησης προσφέροντας ενέργεια και τόνωση για τη συνέχεια. Ο χυμός επιπλέον, προσφέρει μια σημαντική πηγή υγρών και ηλεκτρολυτών, σημαντικών για τη σωστή ενυδάτωση των αθλουμένων, ειδικά όταν οι θερμοκρασίες είναι πιο υψηλές.