Ψυχολογικά και συμπεριφορικά συμπτώματα

  • Βλέπουμε το παιδί να εκφράζει υπέρμετρο ενθουσιασμό όση ώρα βρίσκεται στον υπολογιστή.
  • Όσες φορές και αν του επισημάνουμε ότι ξεπέρασε το όριο χρόνου που του θέσαμε φαίνεται ανίκανο να σταματήσει αυτή τη δραστηριότητα.
  • Η ανάγκη του να βρίσκεται όλο και περισσότερο χρόνο στον υπολογιστή, γίνεται εντονότερη.
  • Παρατηρούμε ότι απομονώνεται από την οικογένεια και τους φίλους του.
  • Εκφράζει είτε άγχος, είτε θλίψη ή αδιαφορία όταν δε βρίσκεται στον υπολογιστή.
  • Αποφεύγει κάθε άλλη δραστηριότητα είτε με την οικογένεια είτε με τους φίλους.
  • Παρουσιάζονται προβλήματα στη σχολική του απόδοση είτε γενικότερα περίεργες συμπεριφορές στο σχολικό πλαίσιο (π.χ. απομόνωση, επιθετικότητα…)
  • Το διαδίκτυο, τον/την απασχολεί ακόμα και την ώρα του φαγητού ή την ώρα του διαβάσματος ή όταν βρίσκεται οπουδήποτε αλλού.
  • Φέρεται εκνευρισμένα, ή επιθετικά όταν του αποσπούμε την προσοχή κατά τη διάρκεια ενός διαδικτυακού παιχνιδιού ή κάποιας συζήτησης στο διαδίκτυο.
  • Θα εντοπίσουμε ότι ξενυχτά μπροστά από τον υπολογιστή συνδεδεμένος/ή στο διαδίκτυο.

 

Σωματικά συμπτώματα

  • Εμφανίζονται διατροφικές διαταραχές, όπως η παχυσαρκία και η ανορεξία. Πίσω από την οθόνη το παιδί μας καλλιεργεί σαν ασπίδα μια μυθοποιημένη «τέλεια εικόνα εαυτού».
  • Ο ύπνος του όπως προαναφέρεται αλλάζει ρυθμό καθώς δεν έχει την αίσθηση του χρόνου, οπόταν θα δούμε και σημεία σωματικής κόπωσης αφού η υπέρμετρη χρήση διαδικτύου, το ξενύχτι και το σχολείο δεν είναι σωστός συνδυασμός.
  • Μυοσκελετικές παθήσεις (π.χ. σκολίωση, αυχενικό σύνδρομο).
  • Η αθλητική δραστηριότητα δεν χωρεί πια στην ατζέντα.
  • Παρατηρούμε ξηρότητα στα μάτια και ίσως ανάπτυξη μυωπίας.
  • Εμφάνιση έντονων πονοκεφάλων και ημικρανιών. Ίσως και υπέρμετρη κατανάλωση παυσίπονων φαρμάκων για την ηλικία του.
  • Τέλος βλέπουμε ότι παραμελεί και την προσωπική του υγιεινή. Π.χ. να αδιαφορεί για την καθαριότητα του.

 

Αντιμετώπιση του Εθισμού στο διαδύκτιο

  • Ατομική Ψυχοθεραπεία του παιδιού – έφηβου
  • Ομάδες Στήριξης
  • Ομαδική Ψυχοθεραπεία παιδιών- εφήβων
  • Συμβουλευτική Ψυχοθεραπευτική παρέμβαση προς τους γονείς
  • Οικογενειακή Θεραπεία

 

Κάποια αίτια που μπορεί να οδηγήσουν ένα άτομο να καταφύγει στο διαδίκτυο με έμμονη συμπεριφορά μπορεί να είναι:

  • Οικογενειακές συγκρούσεις και δυσλειτουργίες στην επικοινωνία
  • Έλλειψη επίβλεψης από τους γονείς λόγω φόρτου εργασίας και εξάντλησης
  • Χαμηλή αυτό-εκτίμηση και κοινωνική απομάκρυνση
  • Αισθήματα Μοναξιάς και Αμέλειας
  • Κατάθλιψη ή Υπερκινητικότητα

Τρόποι Πρόληψης του φαινομένου έτσι ώστε να μην χρειαστεί να φτάσουμε στη θεραπεία

  • Αν αρχίσουμε να θέτουμε όρια από μικρή ηλικία και να φροντίζουμε να τα τηρούμε, το παιδίμας αισθάνεται σταθερότητα και ασφάλεια. Δε χρειάζεται να είναι όρια υπερβολικά ή καταπι ε στικά. Καθώς μεγαλώνει το παιδί είναι καλό να εξηγούνται τα όρια έτσι ώστε να έχουν και νόημα για να μπο – ρούν να ακολουθούνται. Η συζήτηση με τα παιδιά μας, τους δείχνει ότι τα σεβόμαστε και λαμβάνουμε υπόψη τις απόψεις τους και έτσι η πειθαρχία εντάσ- σεται μέσα τους από σεβασμό και όχι από φόβο.
  • Ας γίνουμε γνώστες του διαδικτύου αφού ενδιαφέρει και ελκύει τόσο μαγνητικά τα παιδιά μας. Αν καθίσουμε μαζί τους μειώνουμε κάθε τάση αποστασιοποίησης με αυτά.
  • Είναι πολύ ορθό να βρίσκεται ο υπολογιστής σε ένα κοινό χώρο μέσα στο σπίτι, ώστε ο έλεγχος να είναι ευκολότερος και να αποφεύγεται η απομόνωση του παιδιού.
  • Υπάρχουν ειδικά φίλτρα που μπορούν να μπλοκάρουν τη χρήση ακατάλληλων ιστοσελίδων.
  • Να είμαστε πάντα διαθέσιμοι για επικοινωνία με το παιδί μας, έτσι ώστε σε κάθε κρούσμα δικ τυ – ακής παρενόχλησης, όπως εκφοβισμό ή σεξουαλική παρενόχληση να είμαστε πάντα ενήμεροι.
  • Μπορούμε να ενημερώσουμε τα παιδιά μας για τον εθισμό στο διαδίκτυο με απλά λόγια ανάλογα πάντα με την ηλικία του παιδιού για να εμπεδώσει ορθά τον σκοπό της χρήσης του.
  • Ας μην χρησιμοποιήσουμε τον υπολογιστή για να τα επιβραβεύσουμε ή να τα τιμωρήσουμε.
  • Η ευθύνη είναι στα χέρια μας. Προσοχή στον τρόπο που χρησιμοποιούμε εμείς οι γονείς τον υπολογιστή και το διαδίκτυο καθώς είμαστε το παράδειγμα προς μίμηση για τα παιδιά μας.
  • Ας τα ενθαρρύνουμε να κοινωνικοποιηθούν με άλλα παιδιά, ή να ενταχθούν σε διάφορες δραστη – ρι ότητες (αθλητικές, καλλιτεχνικές,…) έτσι ώστε η ενέργεια τους να μην καταναλώνεται στον υπολογιστή.

Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να κρατάμε στο μυαλό μας ότι η ποιοτική επικοινωνία με τα παιδιά μας, η συναισθηματική ικανοποίηση τους από τη σχέση τους με μας τους γονείς, βοηθούν στη τοποθέτηση και εφαρμογή ορίων μέσα στο σπίτι, όπως και την αποφυγή του εθισμού στο διαδίκτυο