Κάποιοι το προτιμούν λιτό, στα… γρήγορα και κρύο, κάποιοι ζεστό, πλούσιο και πιο… χαλαρό. Άλλοι το προτιμούν με βασικά συστατικά το γάλα και το ψωμί και άλλοι με μούσλι και φρούτα. Για κάθε γούστο, ανάγκη και διαθεσιμότητα χρόνου, το πρωινό είναι το γεύμα με το οποίο ξεκινάμε τη μέρα μας και με τον έναν ή τον άλλο τρόπο έχει επίδραση σ’ αυτήν!

Η διατροφική αξία του πρωινού έχει γίνει αντικείμενο πολλών ερευνών, οι οποίες συγκλίνουν στο ότι ως γεύμα καλύπτει τουλάχιστον το 25% των καθημερινών μας αναγκών σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά. Αποτελεί, ως γνωστό, το πρώτο γεύμα με το οποίο διακόπτουμε τη νηστεία που προκαλεί η περίοδος του βραδινού ύπνου και ως εκ τούτου θεωρείται η σημαντικότερη πηγή εφοδιασμού για το υπόλοιπο της ημέρας.

Δεν υπάρχει κοινά αποδεκτή συνταγή των συστατικών που είναι αναγκαίο να περιλαμβάνει το πρωινό γεύμα ενός παιδιού ή ενήλικα, αλλά εναπόκειται στις διατροφικές συνήθειες, ανάγκες, δραστηριότητες και επιθυμίες του καθενός.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ποικιλία συστατικών που συναντάται σε χώρες ανά τον κόσμο, όπως η Σκωτία, στην οποία προτιμάται ένα μπολ με porridge, η Αγγλία όπου προτιμούνται αβγά, λουκάνικο, μπέικον, φασόλια και μανιτάρια και η Κούβα, στην οποία το πρωινό περιλαμβάνει cafe con leche, δηλαδή καφέ με γάλα, σερβιρισμένο με tostada, δηλαδή ψημένο ψωμί με βούτυρο σε φέτες, το οποίο οι Κουβανοί συνηθίζουν μάλιστα να βουτούν στον καφέ.

Στην Ελβετία, ένα παραδοσιακό πρωινό γεύμα περιλαμβάνει Birchermüesli, δηλαδή το γνωστό σε όλους μας πλέον μούσλι, ενώ στο κοντινό σ’ εμάς Ισραήλ συνηθίζεται να σερβίρονται αβγά μαγειρεμένα σε πικάντικη σάλτσα ντομάτας και συνοδευτική πίτα. Πινελιές απ’ όλες τις παραδοσιακές συνταγές πρωινών γευμάτων συναντάμε σήμερα ευρέως και στην Κύπρο, με ενδεικτικό το παράδειγμα του γαλλικού κρουασάν.

Μία αυθεντική κυπριακή εκδοχή του πρωινού περιλαμβάνει χωριάτικο ψωμί «της γιαγιάς» με προζύμι, χαλλούμι, αναρή, κεφαλοτύρι, τυρί Πάφου (φλαούνας), ελιές, γιαούρτι προβάτου, χαρουπόμελο, λούντζα, χοιρομέρι, ποσυρτή (παραδοσιακό κυπριακό αλλαντικό, παρόμοιο με το μπέικον) και πολλά άλλα. Το πρωινό κυπριακό τραπέζι συμπληρώνουν φυσικά τοπικά λαχανικά και χόρτα, καθώς επίσης φρεσκοστυμμένος χυμός από φρούτα εποχής ή καφές επιλογής, στις πιο σύγχρονες εκδοχές του.

Ανεξαρτήτως της επιλογής συστατικών, το πρόγευμα θα πρέπει ν’ αποτελεί πηγή πρωτεϊνών, ασβεστίου, υδατανθράκων, βιταμινών και φυτικών ινών.

Στις υπεραγορές Αλφαμέγα μπορείτε να βρείτε προσφορές για τυριά, αλλαντικά, δημητριακά, αβγά, μούσλι, porridge, λαχανικά, καφέδες και φρούτα.