Παιδική διατροφή: Tips για το πιάτο του παιδιού σας

 
Σύμφωνα με τις έρευνες των τελευταίων χρόνων, ένα στα τέσσερα παιδιά στην Κύπρο είναι παχύσαρκo.  Όλα τα «πρέπει» και τα «μη» του παιδικού πιάτου, για να μαθαίνουν οι παλιοί και να… τρώνε οι καινούριοι.

 
Μύθοι και Αλήθειες για το παιδικό πιάτο
Από τη στιγμή που το παιδί σας άρχισε να περπατάει και μέχρι και τη σχολική και εφηβική του ηλικία, τα σωστά διατροφικά πρότυπα είναι εξίσου σημαντικά για την ανάπτυξή του. Ποιους μύθους μπορεί να έχουμε κληρονομήσει και εφαρμόσει στο φαγητό των παιδιών μας;

– Το γάλα
Σίγουρα το γάλα είναι πολύ σημαντικό στην διατροφή ενός παιδιού, αλλά πολύ συχνά οι γονείς το παρακάνουν, δίνοντας στο παιδί υπερβολικές ποσότητες. Το να πιέζουμε τα παιδιά να πίνουν όλο και περισσότερο γάλα αφενός το κάνει αντιπαθές σε αυτά και αφετέρου τους στερούμε τα θρεπτικά συστατικά άλλων τροφίμων, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά.

– Ο μύθος των ανθυγιεινών σνακ
Θα πρέπει ορισμένα τρόφιμα, όπως τα γαριδάκια, τα πατατάκια και οι σοκολάτες να αφαιρούνται από τη διατροφή των παιδιών μας ή μήπως πρέπει τα χρησιμοποιούμε ως ανταμοιβή ή επιβράβευση; Πού βρίσκεται η αλήθεια; Αυτού του είδους τα τρόφιμα δεν πρέπει να τα καταργούμε από το διαιτολόγιο του παιδιού. Καλό είναι να τα εντάσσουμε στη διατροφή του, αλλά με τρόπο ούτε υπερβολικό ούτε και με απαγορεύσεις, καθώς τότε είναι που γίνονται πιο επιθυμητά.  Να θέσετε ένα εβδομαδιαίο όριο, ώστε να γνωρίζετε πως το παιδί σας έφαγε τη συγκεκριμένη ποσότητα αυτών των σνακ και να μάθει και το ίδιο πως υπάρχει ένα φυσιολογικό όριο στην κατανάλωσή τους.

– Ο κίνδυνος της σχολικής καντίνας
Συνήθως, τα λιγότερο κατάλληλα σνακ για τα παιδιά σε ένα σχολικό κυλικείο είναι ίσως εκείνα με τα πιο πολλά λιπαρά. Ωστόσο, τα σχολικά κυλικεία έχουν ένα ολοκληρωμένο μενού, όπως ορίζει και η Κεντρική Επιτροπή Ελέγχου Σχολικών Κυλικείων, στην οποία συμμετέχει και ο Σύνδεσμος Διαιτολόγων και Διατροφολόγων Κύπρου. Τα παιδιά συνηθίζουν να αγοράζουν τυρόπιτες,  σοκολάτες, γκοφρέτες, και άλλα επιτρεπόμενα σνακ τα οποία από την μία δεν είναι καλό να απαγορεύονται, αλλά ούτε και να αποτελούν τον κανόνα, καθώς είναι πλούσια σε λιπαρά. Η καταλληλότερη λύση είναι να προσφέρετε υγιεινά σνακ στο παιδί σας, κατά προτίμηση προετοιμασμένα από το σπίτι (σπιτικό κέικ, σάντουιτς με  τυρί, κοτόπουλο και λαχανικά, φρουτογιαούρτι με φρέσκα φρούτα, γιαούρτι με μελί, παστά φρούτα με μαύρη σοκολάτα).

– «Φάε όλο το φαγητό σου»
Ποια είναι η σωστή ποσότητα φαγητού, με την οποία πρέπει να γεμίζετε το πιάτο του παιδιού σας; Η μερίδα του παιδιού δεν μπορεί να είναι ίση ή μεγαλύτερη από αυτήν ενός ενήλικα και δεν υπάρχουν απόλυτοι και συγκεκριμένοι κανόνες για τις παιδικές μερίδες, γι’ αυτό και γίνονται τόσες παρεξηγήσεις. Να θυμάστε ότι ο σεβασμός στην όρεξη του παιδιού είναι εξαιρετικά σημαντικός.

– Η ποικιλία στην διατροφή
Μπορεί το fast food (γρήγορο φαγητό) να φαντάζει μια εύκολη λύση για τους πολυάσχολους γονείς, αλλά μια τέτοια συνήθεια στερεί από το παιδί τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία. Επομένως, η ποικιλία στις τροφές και ο υγιεινός τρόπος μαγειρέματος είναι ο επιθυμητός συνδυασμός. Το ιδανικό μοντέλο είναι αυτό της μεσογειακής διατροφής, το οποίο περιλαμβάνει κοτόπουλο, όσπρια, λαδερά και περιορισμένη ποσότητα κόκκινου κρέατος ή και αντικατάσταση με κοτόπουλο και ψάρι. Έτσι, τα παιδιά μαθαίνουν πως το κόκκινο κρέας μπορεί να καταναλωθεί μία φορά την εβδομάδα και όχι περισσότερο.

– Το σωστό πρωινό
Δεν πρέπει να ξεχνάτε πως, όπως ισχύει για τον καθένα, το πρωινό είναι ίσως το σημαντικότερο γεύμα για το παιδί σας. Προσθέτοντας δημητριακά ολικής άλεσης, φυσικούς χυμούς, μέλι και φρούτα, το βοηθάτε να πάρει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και την ενέργεια που χρειάζεται για να ξεκινήσει την ημέρα του.

Και άλλα tips….
*Αν το παιδί σας αρνείται να φάει κάποιο συγκεκριμένο τρόφιμο, μην το πιέζετε και δοκιμάστε να του το προσφέρετε αργότερα. Παίξετε το παιχνίδι της δοκιμής για επτά φορές μετά την πιθανή απόρριψη.

*Όταν το παιδί σας δεν τρώει όλο το φαγητό του, το πιθανότερο είναι πως έχει χορτάσει. Μην δείχνετε θυμωμένοι όταν του παίρνετε το πιάτο και – για άλλη μια φορά – σεβαστείτε την όρεξή του.

*Προσπαθήστε να καθιερώσετε το «γεύμα στο τραπέζι». Όταν αρχίζει να περπατάει και να τρέχει, το παιδί σας είναι πιθανόν να θέλει να κάνει… γυμναστικές επιδείξεις κατά την διάρκεια του φαγητού, με κίνδυνο πολλές φορές οι μπουκιές να του σταθούν στο λαιμό.

*Αφήστε τα παιδιά σας να ταΐζουν τον εαυτό τους. Όταν πλέον μπορούν να πιάσουν ένα φλιτζάνι ή ποτήρι για να πιουν ή όταν δείξουν ότι θέλουν να χρησιμοποιήσουν τα χέρια τους για να πιάσουν το φαγητό τους, δοκιμάστε να το κόψετε σε μικρές μπουκίτσες για να το διευκολύνετε. Στα παιδιά αρέσει να νιώθουν ανεξάρτητα. Ανεχθείτε αρκετούς λεκέδες στην αρχή, αλλά σταδιακά θα μάθει να προσέχει.

*Δώστε στο παιδί να δοκιμάσει διαφορετικές γεύσεις. Μην αρκείστε στο «τρελαίνεται για κοτομπουκιές ή για κεφτεδάκια, μόνο αυτά τρώει», οπότε επιλέγετε να του προσφέρετε μόνο κοτόπουλο.

*Μη «διαγράφετε» τα λιπαρά από την διατροφή του παιδιού σας. Είναι κι αυτά απαραίτητα στον οργανισμό του και κυρίως για τον εγκέφαλό του, μέρος του οποίου αποτελείται από λίπος. Μην του στερείτε την ανάπτυξη, αλλά πάντα να έχετε την αίσθηση του μέτρου.

SHARE